Pojechaliśmy do Łodzi, aby obejrzeć
wystawę na temat Debory Vogel (1900-1942) „Montaże. Debora Vogel i nowa legenda
miasta” – dziś na nowo odkrywanej awangardowej pisarki, krytyczki i teoretyczki
sztuki, związanej ze Lwowem i grupą artystyczną „artes”, Grupy Krakowskiej,
oraz twórców indywidualnych, m.in. Leona Chwistka i Władysława
Strzemińskiego. Przyjaźniła się z
Brunonem Schulzem i Witkacym.
|
zrobił na nas wrażenie oszałamiający nowy dworzec |
Wystawa (27.10.2017 - 04.02.2018) została zorganizowana
w Muzeum Sztuki w ramach obchodów 100-lecia awangardy w Polsce oraz obchodów
100-lecia odzyskania niepodległości. Wystawa jest bardzo
ciekawą próbą pokazania wątków jej twórczości i myśli teoretycznej, której
główną zasadą jest technika montażu – wizualnego i literackiego. Wystawa ukazuje spektrum zjawisk
artystycznych z drugiej połowy lat 20-ych i 30-ych, a więc przykłady sztuki
abstrakcyjnej inspirowanych légerowską wersją konstruktywizmu, przez zakorzeniony
w estetyce ulicy surrealizm, po eksperymenty malarskie wychodzące w stronę
realizmu społecznego. Przedstawione prace zostały zestawione z fotografiami
dokumentalnymi i artefaktami – reprezentacjami śladów świata lwowskiej komercji
i rodzącego się konsumeryzmu. Warstwę wizualną dopełnia warstwa dźwiękowa,
próba rekonstrukcji awangardowej fonosfery. Do ekspozycji włączone zostały nagrania
wybitnego kompozytora lwowskiego Józefa Kofflera, wczesnego dodekafonisty z
Akademii Muzycznej we Lwowie, muzykę atonalną wizualizuje „Kompozycja muzyczna”
Leopolda Lewickiego jak również fragmenty ówczesnej muzyki popularnej, piosenki
ulicznej i jazzu. Całość tworzy efekt zwielokrotnionego montażu – map, estetyk,
miejsc, wizerunków i dźwięków. Wystawa robi duże wrażenie wprowadzając w klimat
tego okresu.
Spacerując
Piotrkowską odwiedziliśmy "Pasaż Róży" - podwórze dawnego Hotelu
Polskiego pod
nr 3, gdzie ściany oficyn
są wyłożone milionami lusterek o nieregularnych kształtach.
Instalację stworzyła Joanna
Rajkowska z grupą studentów z Wydziału Grafik i Malarstwa
Akademii Sztuk Pięknych. Pracę rozpoczęła w 2013 roku podczas Festiwalu Łódź
Miasto Czterech Kultur. Realizacja ta dla twórczyni ma bardzo osobisty wymiar i
nawiązuje do choroby jej córki - Róży, u której w 2012 r. lekarze zdiagnozowali
raka oczu. Instalacja ukazuje historię Róży i jednocześnie jest wyrazem radości
artystki, że jej córka będzie widzieć. "Pasaż Róży" został dofinansowany
w ramach projektu "Mia100 Kamienic" i na chwilę obecną (2017r.) jest
to największa szklana mozaika w Polsce.
Czasu było niestety nie za wiele, ale wstąpiliśmy jeszcze do Muzeum
Miasta Łodzi mieszczącego się w jednym z najbardziej efektownych budynków
Łodzi, dawnym Pałacu Poznańskich. Tu obejrzeliśmy pamiątki po sławnych
łodzianach takich jak Karl Dedecius, Julian Tuwim, Jerzy Kosiński, Aleksander
Tansman, Artur Rubinstein, Jan Karski i Władysław Stanisław Reymont. Bardzo
ciekawa jest nowa wystawa stała o
wielokulturowej Łodzi „Na wspólnym podwórku”.
|
Witek przywitał się z Julianem Tuwimem |
|
|
|
miło było zobaczyć wycinankę Moniki Krajewskiej |
|
|
Oscar Artura Rubinsteina |
|
tyle tu do zobaczenia, wrócimy do miasta Łódź... |
| |
i znowu ten oszałamiający nowy dworzec |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz